Regulamin zgłoszeń wewnętrznych oraz ochrony sygnalistów
Przed dokonaniem zgłoszenia należy zapoznać się z udostępnionym Regulaminem przyjmowania zgłoszeń, podejmowania działań następczych w związku z tymi zgłoszeniami oraz ochrony osób dokonujących zgłoszenia obowiązujący w Urzędzie Miejskim w Świętochłowicach.
Link do regulaminu: https://prawomiejscowe.pl/UrzadMiejskiwSwietochlowicach/document/814405/Zarzadzenie-51_2022
W Urzędzie Miejskim w Świętochłowicach funkcjonują następujące sposoby dokonywania zgłoszeń:
1. Zgłoszenia dokonywane mogą być przez dedykowane poufne kanały zgłoszeń funkcjonujące w Urzędzie w następujący sposób:
1) za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: sygnalista@swietochlowice.pl;
2) listownie na adres Urzędu Miejskiego w Świętochłowicach (ul. Katowicka 54,
41-600 Świętochłowice) w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „poufne - zgłoszenie nieprawidłowości";
3) osobiście (pokój nr 315) lub telefonicznie do Sygnalisty pod wskazany numer telefonu 32 3491- 878 - zgłoszenia można dokonywać w dni robocze w godzinach urzędowania.
Urząd Miejski jest czynny w dni robocze:
- w poniedziałek w godzinach od 700 do 1700,
- we wtorek, środę, czwartek w godzinach od 700 do 1500,
- w piątek w godzinach od 700 do 1400.
Przedmiotem zgłoszenia mogą być w szczególności:
1. Naruszenia zasad kodeksu etyki pracowników Urzędu.
2. Naruszenia praw człowieka stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie dla życia, zdrowia lub wolności osobistej.
3. Naruszenia praw pracowniczych, w tym mobbing i dyskryminacja oraz wszelkie formy nadużyć stosunku zależności w relacjach pracowniczych lub służbowych.
4. Naruszenia stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa publicznego lub środowiska.
5. Działania o charakterze korupcyjnym, w tym łapownictwo czynne lub bierne, oszustwo, fałszerstwo, wyłudzenie lub użycie poświadczenia nieprawdy, itd.
6. Naruszenie obowiązków publicznoprawnych, w tym podatkowych.
7. Działalność zmierzająca do zatajenia któregokolwiek z naruszeń wymienionych w pkt od 1 do 6.
W celu sprawnego rozpatrzenia zgłoszenia przez sygnalistę oraz skutecznego podjęcia działań następczych zaleca się, aby zgłoszenie zawierało w szczególności:
1. Dane osoby zgłaszającej tj. imię i nazwisko, stanowisko, miejsce pracy.
2. Dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię i nazwisko, stanowisko, miejsce pracy.
3. Datę i miejsce sporządzenia.
4. Opis nieprawidłowości i przybliżony czas wystąpienia naruszenia.
5. Wszelkie inne informacje mające związek ze zgłoszeniem, w tym ewentualne dokumenty.
6. Wskazanie preferowanego kanału zwrotnego, zapewniającego zachowanie zasady anonimowości, np. poprzez wykorzystanie dedykowanego i prywatnego adresu e-mail sygnalisty, utworzonego specjalnie na ten cel.